-  Content marketing   -  Trendy w marketingu na 2023 rok – co warto wziąć pod uwagę w planowaniu strategii?
trendy w marketingu 2023

Trendy w marketingu na 2023 rok – co warto wziąć pod uwagę w planowaniu strategii?

Początek roku to często czas planowania zmian i szukania nowych kierunków rozwoju. W przygotowaniu skutecznej strategii warto wziąć pod uwagę przewidywane na 2023 rok trendy w marketingu. Które z nich naszym zdaniem będą miały największe znaczenie? Sprawdźcie nasz subiektywny przegląd.

Marki rządzą

To nie tyle nowy trend, co raczej konsekwencja zmian zachodzących w społeczeństwie. To z jednej strony wynik rosnącej świadomości starszych pokoleń, z drugiej – coraz mocniejszy wpływ na rynek cyfrowego pokolenia Z, które nie boi się zadawać pytań, wysoko stawia poprzeczkę i wiele oczekuje. Choć rozpoznawalność marki zawsze miała znaczenie dla wyborów konsumenckich, z roku na rok coraz bardziej przywiązujemy wagę również do wartości, jakie są z nią kojarzone. Spójny przekaz, odpowiadanie na realne potrzeby klientów, rozwiązywanie ich problemów, a także odpowiedzialność społeczna i proekologiczne działania budują zaufanie konsumentów, wpływając na ich wybory mocniej niż np. cena oferowanych produktów czy usług.

Nie bez znaczenia dla biznesów, choć w mniejszej skali, będzie również personal branding, który sprawdzi się zwłaszcza w kontekście firm jednoosobowych, rodzinnych czy małych spółek. Nadanie marce “ludzkiej twarzy” to jeden ze sposobów na budowanie wiarygodności i zdobycie zaufania klientów, a tym samym przywiązanie ich do marki.

Relacje to podstawa

Ważnym aspektem w budowaniu rozpoznawalnej, cieszącej się zaufaniem marki są relacje nawiązywane z klientami. W czasach ogromnej konkurencji, w których prawie wszystko mamy na wyciagnięcie ręki, podkreślanie wysokiej jakości oferowanych produktów i usług nie wystarczy. Dobrze prowadzona komunikacja musi angażować i wzbudzać emocje, szukać kontaktu i oferować odpowiedzi na nurtujące klientów pytania. Spójność i autentyczność przekazu, transparentne działania, tworzenie pozytywnych skojarzeń, pomogą w budowaniu relacji, a najlepszym do tego obszarem będą nadal media społecznościowe.  Facebook, Instagram, YouTube, rosnący w siłę TikTok czy istotny w relacjach B2B LinkedIn to platformy, w których spędzamy sporo czasu, szukając rozrywki, informacji, inspiracji i kontaktu. Kluczowy w wykorzystaniu potencjału social mediów będzie przemyślany wybór kanałów, spójna strategia i dobre rozpoznanie klienta docelowego, aby nasze komunikaty nie trafiały w próżnię.

Wideo on top

Tu bez zaskoczeń – format wideo już w poprzednich latach opanował cyfrowe media, jednak wciąż jest wymieniany jako jeden z wiodących trendów w marketingu na 2023 r. Treści wideo, najczęściej w krótkiej formie, są lansowane przez wszystkie liczące się social media – Reelsy na Instagramie i Facebooku, Shorty na YouTubie i oczywiście depczący po piętach gigantom TikTok, który przez stale rosnącą popularność niejako zmusił do powyższych zmian największych graczy na rynku. 

Jednak sam format to nie wszystko – aby zdobyć konkretne zasięgi, wideo musi być angażujące, ale także nieść z sobą jakąś wartość, odpowiadającą potrzebom użytkowników. A te są bardzo zróżnicowane – według różnego rodzaju ankiet korzystamy z mediów społecznościowych, szukając rozrywki i poprawy humoru, informacji ze świata, a także odpowiedzi na nurtujące nas pytania i rozwiązania bieżących problemów. Jak w takim razie wykorzystać wideo w promocji? Najlepiej nienachalnie, pokazując np. w jaki sposób dany produkt pomoże naszym klientom uporać się z problemem, pozwoli zaoszczędzić czas czy zapewni nowe doznania.

Stale rosnąca popularność wideo każde nie tylko odnieść się do tego trendu w planowaniu formatu tworzonych treści, ale także kanałów ich dystrybucji. Dlatego przygotowując strategię na najbliższe miesiące, warto rozważyć promocję swojej marki na TikToku. Nawet jeśli dotąd spoglądaliśmy na tę platformę z dużym dystansem, nie da się dyskutować z faktami – a te pokazują stale rosnącą liczbę użytkowników, z których spora część należy do wspomnianego już pokolenia Z. TikTok to medium, które jest obecnie trzecią najpopularniejszą platformą społecznościową na świecie (wg raportu Digital 2022 October Global Statshot) i drugą, w której użytkownicy spędzają najwięcej czasu. 

Oczywiście otwarcie nowego kanału komunikacji to zmiana wymagająca przemyślanej strategii i rozważenia najkorzystniejszego rozwiązania, którym dla wielu firm i marek będzie zlecanie tworzenia treści influencerom – tańsze i bardziej efektywne niż tworzenie od podstaw kolejnego profilu firmowego.  

 

Influencer marketing to przyszłość?

Z TikToka płynnie przeskakujemy do influencerów, których nie brakuje także na chińskiej platformie. Choć wg raportu SW Research z 2022 r. jest to najmniej poważany zawód w Polsce, to właśnie w influencerach upatrujemy sporych szans na rozwój rozpoznawalności i podniesienie sprzedaży – nie bez przyczyny. Według raportu Digital October 2022 21% użytkowników social mediów w Polsce deklaruje, że korzysta z nich głównie po to, by śledzić influencerów. Jasne – konta-słupy reklamowe nie będą wiarygodnym źródłem inspiracji. Ale już twórcy internetowi, którzy selekcjonują współprace, a także tworzą wokół siebie zaangażowaną społeczność, mogą stać się świetnymi ambasadorami  marki, nie tylko zachęcając do zakupu jej produktów czy usług, ale także pomagając jej w budowaniu relacji z nowymi grupami odbiorców.

Spore zmiany w obszarze influencer marketingu przyniesie z pewnością trwająca (r)ewolucja social mediów w kierunku krótkich form wideo. Rosnąca popularność TikToka oraz zapowiedziane przez szefa Instagrama zmiany w algorytmach (m.in. wyświetlanie użytkownikom więcej proponowanych treści, a nie z obserwowanych przez nich kont), wpłyną na zasięgi topowych influencerów z setkami tysięcy obserwujących, którzy wrzucają głównie piękne lifestylowe zdjęcia. Dużo mniejszy wpływ na zasięgi publikowanych treści będzie miała liczba followersów, a na znaczeniu zyskają kreatywne, dynamiczne i krótkie formy wideo, co z pewnością będzie szansą dla mniejszych kont.

Powyższe zmiany oraz związane z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności cięcia budżetowe, także w obszarze marketingu, każą spojrzeć w kierunku mikro- i nanoinfluencerów tym, którzy jeszcze tego nie zrobili. Twórcy o mniejszych zasięgach, ale z zaangażowaną społecznością i kreatywnym podejściem, mogą być świetnymi i bardziej wiarygodnymi ambasadorami marki, oczywiście pod warunkiem odpowiedniego ich doboru pod kątem wizerunkowym.

Co w e-commerce?

Kryzys przetrwają najsilniejsi i tutaj będzie liczyć się całokształt. Silna, ciesząca się zaufaniem konsumentów marka to z pewnością ważny, ale nie jedyny aspekt, decydujący o powodzeniu. Za dobrymi relacjami musi iść także pozytywne doświadczenie związane z całą obsługą, dlatego ogromne znaczenie będzie miało user experience. Funkcjonalny, intuicyjny i szybki sklep online, zróżnicowane formy płatności i dostawy, wszelkiego rodzaju udogodnienia zachęcające do zakupu, takie jak profesjonalne doradztwo czy szybka wysyłka oraz wisienka na torcie – omnichannel. Spójny przekaz marketingowy i sprawne powiązanie wszystkich elementów sprzedaży, m.in. poprzez opcję click&collect będzie tylko zyskiwać na znaczeniu.

Rola agencji – czy warto iść w outsourcing?

Dobrze zorientowana nie tylko w trendach, ale i dostępnych rozwiązaniach agencja może zrobić dla Twojego biznesu naprawdę wiele. Mnogość rozwiązań i kierunków, w których należałoby podążać niektórych przyprawia o zawrót głowy. Kluczem w tym całym chaosie są spójne i przemyślane cross-platformowe działania, czyli wykorzystanie w komunikacji zróżnicowanych kanałów zarówno w social mediach jak i poza nimi. Ta dywersyfikacja publikowanych treści to również swego rodzaju wentyl bezpieczeństwa w odniesieniu do zagrożeń związanych z każdą z tych platform (choćby wciąż przytrafiających się awarii, finansowej niepewności związanej z przeinwestowaniem Mety w Metaverse czy zapowiadanymi blokadami TikToka w niektórych krajach).

Wśród przewidywanych na 2023 rok trendów w marketingu sporo dotyczy szeroko rozumianego nawiązywania relacji. Ich budowanie zarówno w kontekście naszych klientów, jak i ich odbiorców, to dla nas niezwykle ważny aspekt współpracy. Wiemy, że zlecanie działań marketingowych agencji wiąże się z dużym kredytem zaufania, dlatego robimy wszystko, by go nie zawieść. Twoja znajomość własnego biznesu i klientów oraz nasze know how dotyczące strategii, komunikacji, a także wieloletnie doświadczenie w branży, pozwoli nam zaplanować skuteczne działania, które pomogą Ci rozwinąć skrzydła.

Masz pytania dotyczące współpracy z nami?

 

Wolisz skorzystać z formularza?